En slags lägeskoll - längre perspektiv

I syfte att vakta på mig själv och inte utsätta mig för risken att ta alltför många impulsiva beslut följer jag några grafer över hur mitt sparande utvecklas. En av dessa visas nedan. Den tidsperiod grafen omfattar är 1/1 2013 till 31/12 2018. Tjocka röda linjen är idag.

Tanken är att visualisera utvecklingen ca tre år bakåt och tre år framåt. Utvecklingen tre år framåt bygger på sparande i nivå med nuvarande samt en kalkylränta om 0,7 % per månad för fonderna. Tidigare har jag inte räknat med någon ränta för slantarna på sparkontot, utan sett dessa som en slags kontantbuffert.

Månadsvis (minst) uppdateras det aktuella läget för det korta sparandet (sparkonto, fondkonto och ISK) och det långa sparandet (livförsäkringen). På så vis kan de långsiktiga konsekvenserna av en upp- eller nedgång omedelbart skådas, givet förutsättningarna i föregående stycke.

Verktyget har sitt värde främst i det att jag får hjälp i att inte sälja billigt och inte köpa dyrt. Det sker just genom visualiseringen av ett mer långsiktigt perspektiv. Och då även framåt i tiden.

Så här ser grafen ut just nu. Grön kurva är det korta sparandet. Blå är det långa. Hoppen i den blå kurvan består av extra återbäringar, som levererats utöver ordinarie ränta på livförsäkringen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond