Ingenting är gratis

Och hur man än vänder sig, vänder man sig bort från något annat.

Och idag är jag då här och inte där. Där är ca åtta mil härifrån. Där hade jag kunnat göra saker som avgjort skulle ha underlättat mitt liv den här veckan, om jag hade varit där och gjort dem.

Istället är jag här och gör något annat, något som i och för sig är viktigt, men på längre sikt. Och vinsten tillfaller inte mig. Inte i s.k. närtid i alla fall.

Och kostnaden för deltagandet här är alltså den tid jag kunnat ägna annat.

Och här hittar man väl ekonomins kärna. Så mycket handlar det inte om kronor och ören, annat än som proxy för tid. Tid är den begränsade resursen att hushålla med. Nya kronor och ören kan man alltid skaffa sig. Men ny tid istället för den man har förslösat är svår att finna. Nej, inte svår. Omöjlig! Den tid man slösat är för alltid borta.

Här. Inte där.

En miss i planering och prioritering.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer