Justeringar - inte helt enkelt

Har under en timme eller så letat info ang. alternativ till de två Roburfonder jag har på mitt ISK.

Det visar sig inte vara helt enkelt, ty den Asienfond jag har är den billigaste på marknaden och har därtill den profil jag önskar mig. Och det där med fonder inriktade på råvaror är en bannad djungel, där det överstiger åtminstone min förmåga att på vettigt sätt jämföra utbudet.

Så de där två får vara kvar ett tag.

Och under kringsurfandet ramlade jag över en hyfsat intressant artikel om hur genomsnittsspararen köper dyrt och säljer billigt. Av särskilt intresse för mig, som intresserar mig för beteendeekonomi och sånt, är exemplet längst ner i artikeln, där man anger mönstret att man köper efter 20 %-ig uppgång och säljer efter 10 %-ig nedgång. 

Valet av siffror kan inte vara en slump. I allmänhet har det i div. studier visat sig att förlustaversionen ligger däromkring, alltså att en förlust väger ca 2 ggr mer än en motsvarande vinst gör. Subjektivt, alltså. Och det skulle alltså i allmänhet leda till det beteendemönster som exponeras i artikeln.

Intressant att skåda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer