Byta bank?

Jag är kund i Swedbank och jag har varit det sedan 1982. På den tiden hette banken troligen något annat, typ Sparbanken, som sedan blev Föreningssparbanken och slutligen alltså Swedbank då.

Jag har varit en nöjd kund. Har aldrig haft några bekymmer som jag tillskrivit egenskaper hos just den banken jämfört med de andra traditionella alternativen, som i min värld då är de andra tre stora. Framför allt har jag sedan 1998 varit nöjd med internetbanken, som jag fortfarande gillar och tycker är bra, särskilt nu när man kan göra det mesta i mobilen.

Banken har alltså levererat det jag vill ha. Ett bekvämt sätt att hantera mina pengar.

Men läget börjar nu bli annorlunda. Dels har jag med tilltagande förvåning följt turerna kring Sundström och Wolf och så. Dels har jag läst på om hur banken agerat i frågan om dolda indexfonder. Och då är det bankens företrädares agerande i den senare frågan som gjort mig rejält förbannad. Lögnaktigheter har staplats på varandra från ledande företrädare för institutionen i fråga, på ett sätt som är tämligen bedrövligt. Droppen som fick bägaren att rinna över var när banken hotade att knäcka enskilda kunder genom rättegångskostnader knutna till den process som dragits igång kring det där.

Så gör man inte.

Men. Hur ser alternativen ut? De andra storbankerna har jag inte direkt något större förtroende för. Kålsuparteorin gäller. De är likadana de där. De andra också.

Och då blir alternativet att leta specialtjänster hos smalare aktörer, som såvitt jag vet inte kan erbjuda mig det jag vill ha. En fungerande och bekväm helhetslösning för lön, kort, sparande m.m. utan krångel.

Jag vill helt enkelt inte hålla på och ägna tid åt sånt här. Hanteringsfrågorna i vardagen alltså. Så jag blir nog kvar. Förmodligen. Status quo-kraften är stark.

Det jag ska kolla upp är dock möjligheten att flytta sparandet någon annanstans. Men inte heller det får vara för krångligt.

I den här frågan styr bekvämligheten. Nästan helt och hållet.

Men. Det skadar ju inte att kolla in alternativen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer