Bankbyte - andra steget

Så har det andra steget i bankbytesprocessen tagits. Det nya stället har fått i uppdrag att flytta över de fonder jag har på mitt fondkonto hos Swedbank. Och det var ganska lätt att göra, eftersom allt joxande när det gäller det kan göras elektroniskt på nya stället.

Litet krångligare är det att flytta ISK-fonderna, eftersom man då behöver fylla i en blankett som måste skickas med snigelpost till Avanza. Men när det väl är gjort sköter det hela sig utan min inblandning.

En nackdel är att processen tar tid att genomföra, vilket då främst beror på den avlämnande bankens rutiner. Och man kan med fog misstänka att de inte har för avsikt att skynda sig direkt. Men det spelar som ingen roll. Det får ta den tid det tar.

Nästa steg i det här blir att flytta över slantarna på det sparkonto jag har hos Swedbank till ett nytt sparkonto hos Avanza. Det bör kunna ske fort, eftersom det bara handlar om att välja konto och flytta över pengarna dit genom en överföring man kan sköta själv.

När det här är klart kommer jag att ta det tredje steget, som består av att

a. skaffa ny hemförsäkring någon annanstans (och då kommer jag också att föra över bilförsäkringen till samma ställe, i syfte då att komma åt ev. rabatter och för att förenkla saker och ting för mig själv genom att samla försäkringarna på ett ställe)

b. skaffa ny bank för leverans av vardagstjänsterna (transaktionskonton, kort, internet- och mobilbank samt ett konto för buffertsparande). I dagsläget lutar det åt Skandiabanken, men här finns fler alternativ att kolla upp. Bland dessa alternativ finns dock ingen av de banditsammanslutningar som kallas storbanker.

Det kostar en del att göra det här. Främst tid. Bland annat för att säkra den historik jag vill ha kvar i form av dokument och transaktionshistorien. Därför genomför jag det hela i steg.

Och det känns faktiskt skönt att ha kommit till skott.

Tillägg: Sparkonto öppnat på nya stället. Fria uttag och 0,5 % i ränta. Att jämföra med absolut noll på Swedbank. Räknat på de ca 20 000 kr jag räknar med att ha på det kontot vid årets slut gör det en skillnad på inte så mycket per år, men i alla fall. Bytet är i alla fall inte till det sämre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond