Bankbyte - processen inledd

Efter att ha spårat runt litet, har beslut fattats och bankbytesprocessen har inletts. På grund av diverse praktiskt jox kommer det att ske i steg, så att jag hinner utvärdera efterhand.

Steg 1 blir att styra över allt nysparande till Avanza. Har precis öppnat ett ISK där och ett aktie- och fondkonto, eftersom det så att säga ingår. Att ha dessa konton kostar inget, så steget var inte svårt att ta. Det är mycket troligt (p > 0,99) att jag också öppnar sparkonto där, men det får anstå ett litet tag till.

Vinst så långt? - Jo, fondtorget på det nya stället ger access till 1200 fonder. Swedbanks fondtorg erbjuder 529 fonder. Så utbudet är större. Även funktionaliteten är bättre och det jag särskilt uppskattar just nu är möjligheten att snabbt och enkelt söka fram indexfonderna. Det är mycket mer besvärligt hos Swedbank. Vad nu det kan bero på (OBS! Ironi.).

Steg 2 avvaktar jag med ett litet tag. Det handlar om att flytta de fonder jag nu har hos Swedbank till Avanza. Men jag har inte lyckats få koll på om det kostar något, dvs. om Swedbank tar nån avgift för att medge flytt. Och det är ingen brådska. De kan få ligga där de ligger, medan jag styr nysparandet till indexfonder på nya stället.

Steg 3 får vi ses om det blir av. Det är inte helt säkert. Det handlar i så fall om att byta hela vardagstjänstpaketet. I så fall förmodligen till Skandiabanken. Men här är vinsten så pass begränsad att jag tvekar.

I vilket fall är nuläget att nuvarande banktjänster kompletterats med konton hos Avanza, allt nysparande styrs dit, överflytt av gammalt sparande kontempleras och att överflytt av vardagstjänsterna till annat ställe undersöks.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer