Fondutveckling hittills i år

Framgår översiktligt av bilden nedan.

Totalt har alltså avkastningen under året varit negativ. Nedgången i förhållande till värdet vid årsskiftet uppgår till - 1,87 %. Insättningar har gjorts till ISK-kontot omfattande 8,47 % av värdet vid ingången av året. Den samlade behållningen ligger därmed 6,6 % över värdet vid årsskiftet.

Om jag inte sätter in mer under kommande månader och om de månadsvisa förändringarna återgår till kalkylerat normalläge kommer avkastningen att ligga svagt på plus i juni månad.

Kikar man på utvecklingen under mars har fyra av fem fondkontofonder gått upp under månaden. Uppgångarna ligger i intervallet 1,32 - 2,90 %. En fond har sjunkit i värde, och det är Medica, som gått ner med nära 4 %. Totalt har fondkontofonderna ökat i värde med 1,14 % under mars månad 2016.

För ISK-fonder gäller också att fyra av fem fonder har gått upp under månaden. Undantaget är SPP Japan, som minskat i värde med - 0,07 %. Bästa värdeutvecklingen hittas i råvarufonden (+7,5 %) och Asienfonden (+ 5,5 %).  Insättning har gjorts i SPP USA. Totalt har ISK-fonderna ökat i värde genom värdeutveckling med 3,1 % och genom köp med 3 %. Behållningen ligger därmed 6,17 % över värdet vid månadens ingång.

Jag utvärderar den "placeringsstrategi" jag har kvartalsvis. Under kommande kvartal gäller

a) att alla köp som görs ska styras till någon av mina indexfonder
b) att alla köp görs inom ramen för ISK-portföljen
c) att köp i USA-fonden prioriteras framför alla andra köp, möjligtvis med undantag av Asienfonden, beroende på om den ser ut att bli billigare.

Strategin (eller taktiken eller vad man nu vill kalla det) under kommande månader är defensiv. Köp görs i syfte att öka andelen i Nordamerika för att anpassa den totala tillgångsfördelningen i relation till olika geografiska regioners andel av den totala världsekonomin. Handlingssättet följs tills dess jag har lika mycket i mina ISK-fonder som jag har i fondkontofonderna. Därefter vidtar justeringar framför allt i syfte att hålla andelen i Europa kring 20 % av det totala värdet.

Målet under året är att försöka landa i fondtillgångar om totalt ca 200000 kr, fördelat lika då på fondkontofonderna och ISK-fonderna.

När det målet är uppnått kommer jag troligen att ändra strategi för nysparandet, som då kommer att hållas konstant med en summa om 5000 kr/månad (60000 kr/år). Tanken då är att köpa på mig aktier, primärt investeringsbolag i Sverige och i USA. Det jag då är ute efter är utdelningarna, som sedan kommer att återinvesteras.

En sak som särskilt kommer att bevakas framöver är utvecklingen i guldfonden. Den känsla jag har är att den kommer att stiga ytterligare, även om den nu har en tendens att hoppa rätt mycket, både upp och ner. Men man vet aldrig, så därför kommer jag att kolla den utvecklingen litet mer noggrant än annat.

Fondutvecklingen 1/1 231/3 2016

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget