Rikedom - perspektiv

Frågan är hur man bör förhålla sig till sånt som egen och andras rikedom.

I den här artikeln sägs det i alla fall att cirka 1 % av världens befolkning är att betrakta som rika, dvs. att de har en nettoförmögenhet om 5 miljoner kr eller mer. Antalet svenskar som når den nivån sägs vara ca 150000, avrundat. Jag är inte en av dessa.

Däremot verkar det vara så att jag kvalificerar mig för att höra till den rikaste tiondelen av världens befolkning, eftersom jag - på det sätt jag nu räknar - anser mig ha en nettoförmögenhet om litet drygt en halv miljon. Det är då en egenskap jag tydligen delar med 2,6 miljoner andra svenskar.

Nu anser jag mig ju inte vara just särskilt rik, men ... eh ... men inte har man det så dåligt ...

Störs gör jag heller inte särskilt av att det finns människor som har mer än jag.

Känner mig faktiskt rätt nöjd. På det hela taget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer