Hur mycket är nog?

Har fått en stund över och använder den till att fundera litet kring avvägningen mellan sparande och konsumtion. Den egna fördelningen där ligger på 20/80, vilket är ett ganska rejält sparbeting. Till det ska läggas ytterligare 3,6 % som utsmetat per månad blir den andel av den disponibla inkomsten som under året kommer att ha gått till avbetalning av billånet.

När det gäller mitt korta sparande, alltså summan av buffertsparkontot och fonderna, ligger jag nu och slår kring delmålnivån 150 000 kr. Om allt går vägen kommer jag snart att passera den och parkera mig stabilt ovanför gränsen.

Vilket då aktualiserar frågan: Sen då? Hur mycket är nog? När ska jag nöja mig?

Sedan en tid uppfyller jag det jag kallar Wibble-kriteriet om en årslön "på banken". Sedan ännu längre tid tillbaka fyller jag det egensatta kriteriet "klara mig ett år på nuvarande konsumtionsnivå, genom en kombination av a-kassa och sparade medel", något som strax efter det att jag nådde det målet blev ännu enklare att uppfylla,  eftersom mitt fack höjde avgiften något och införde inkomstförsäkring upp till 80 %, som en komplettering av den tidigare väl snålt tilltagna a-kassesumman.

Men nu? Hur mycket är nog?

Årets plan avkräver mig ett sparande om 5000 + 300 = 5300 kr per månad i snitt över året. Den tänker jag hålla, då jag har satt ett målvärde för det korta sparandet om minst 200 000 kr till årsskiftet. Därefter har jag preliminärt tänkt fortsätta sparandet på samma nivå i kronor räknat även kommande år. - Syftet då är att öka storleken på den passiva inkomst sparandet sedan genererar "av sig själv".

En löneökning om kanske 2-3 % är dock på väg. Som det nu ser ut kommer jag att använda hela den för att öka konsumtionsutrymmet. Inget av den avsätts för sparande. Särskilt många hundralappar i handen blir det inte, men dock något.

Så ser det ut. Nu. På litet längre sikt måste jag dock börja fundera på om det inte snart kan vara dags att dra ner sparandet från 20 %-nivån ner mot kanske 10 %.

För det är ju så att det subjektiva värdet av ytterligare en sparad krona nu när jag nått Wibble-kriteriet börjar avta. Det som möjligen kan motivera fortsatt sparande på den här nivån är om jag målsätter den passiva inkomst sparandet ska generera för att jag ska vara nöjd.

Men där är jag inte än.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer