Korkad konsument

Och det handlar naturligtvis om mig själv.

Jag är Teliakund. Och har under rätt lång tid, ca 2 år eller så, betett mig som ett fån när det gäller hur jag hanterat surfmängden som är knuten till mitt abonnemang för mobilen.

Så här: Jag valde ett abonnemang med relativt låg surf, typ 2GB, och fyllde på med 1GB per gång om den inkluderade potten tog slut under månaden. När jag började med det förfarandet kostade varje påfyllning 29 kr, men sedan har det där ändrats, så under det senaste året eller så har det kostat mig 69 kr per gång att fylla på. Antalet extra påfyllningar per månad har varit två eller tre stycken, så den extra kostnaden, utöver abonnemanget i sig, har legat på 138-207 kr i månaden eller ca 1650-2500 kr per år. För de pengarna har jag alltså fått 24-36 GB till en kostnad per GB om 69 kr.

Nyligen bytte jag abonnemang, så nu har jag ett 12 GB-abonnemang. Och eftersom jag gjorde det bytet under kampanjtid fick jag "på köpet" en pott om 100 GB. Vilket då gjorde att jag började fundera över mitt tidigare beteende. Och kollade upp alternativen.

Telia erbjuder påfyllning av surf i fyra prisalternativ:

1GB - 69 kr  = 69 kr/GB
3GB - 149 kr = 49,67 kr/GB
5 GB - 199 kr = 39,80 kr/GB
100 GB - 249 kr = 2,49 kr/GB

Och fyller man på, lever sån påfyllning kvar tills den är slutanvänd. Den tar alltså inte slut vid viss tidpunkt.

Mer behövs nog inte sägas. Mitt tidigare beteende har varit extremt oinformerat och korkat.

Lärdom: Ta alltid reda på villkoren!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer