Mina innehav - det man nu äger (13)

Den sista branschfonden jag har är inriktad på miljö och klimat. Och branschernas andel av totalen ska ligga på 20 %.

Nordea Klimatfond
Fonden placerar i företag som direkt eller indirekt är involverade i satsningar som leder till en effektivare användning av världens resurser. Exempel på sådana områden är resurseffektiva tekniker, utsläppskontroll, vatten- och avfallshantering, förnyelsebar energi, avancerade material, biobränsle och jordbruk. Förvaltningsavgiften ligger på 1,50 %. Mitt innehav är nyköp, på hög nivå, men jag räknar med att kasta in mer pengar i den här fonden eftersom jag antar att den har framtiden för sig. Fonden ska totalt sett stå för 4 % av innehaven i Min Egen Fond.

I fonden finns 50 företag, där de tio största innehaven står för 32 % av fondens värde. De tio största innehaven är: Hexcel, Ansys, MasTec, Agilent Technologies, Linde, Ecolab, The Middleby Corp, Waste Management Inc, Compagnie de Saint-Gobain och Bunge. Det mesta av det där har jag inte en aning om vad det är, men jag tänker ta reda på det.

Värderingen (p/e) ligger på 20,4. Värdeutvecklingen sedan köp för mitt innehav ligger på - 1,8 %. Den är ganska ny för mig och planen är att köpa på mig mer. Som jag ser det är det en framtidsfond.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden