Var pengarna är

Av och till använder jag Morningstars X-Ray-funktion för att lysa igenom mitt fondinnehav. Det jag främst är ute efter att få veta är var någonstans i världen mina pengar är investerade. Och den fördelningen framgår av bilden nedan.

Fördelningen börjar nu se ut som jag vill ha den. Den enda avvikelse värd att nämna är att jag fortfarande tycker att jag har alldeles för mycket av mina fondslantar i Sverige. Och totalt sett är det mer där, eftersom jag köpt på mig min lilla aktieportfölj. Praktiskt innebär det att jag satt totalt köpstopp i min Sverigefond. Och kommande fondköp ser ut att tämligen exklusivt hamna antingen i USA-fonden eller i Asienfonden.

När det gäller enskilda företag är det ju så att de kan finnas i flera olika fonder. Exempelvis finns Apple både i min USA-fond och i min teknologifond. De tio största innehaven totalt sett i mina fonder finns i följande företag:

Apple - 1,1 %
Johnson & Johnson - 1,0 %
Samsung - 0,9 %
Taiwan Semiconductor - 0,8 %
Tencent Holdings - 0,8 %
Microsoft - 0,8 %
Alphabet - 0,7 %
Facebook - 0,7 %
Merck & Co - 0,7 %
Nordea - 0,7 %

Tillsammans står de där tio bolagen för 8,2 % av mitt fondinnehav.

Och fördelningen över världen ser alltså ut så här:


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer