Mina innehav - det man nu äger (8)

Den tredje sidorregionen bland mina innehav är Östeuropa.

Robur Östeuropafond
Fonden placerar främst i aktier i olika branscher i Östeuropa, men har  möjlighet att placera upp till 20 % av tillgångarna i exempelvis EU eller USA om dessa innehav har "viss" koppling till Östeuropa. Förvaltningsavgiften ligger på 1,42 % och fonden har jag för att jag vill ha geografisk täckning över klotet. Mitt innehav ska stå för 1 % av de samlade tillgångarna i Min Egen Fond, enligt den viktmodell jag har valt.

I fonden finns 68 företag, där de tio största innehaven står för 46,5 % av fondvärdet. De tio största innehaven är främst ryska: Lukoil, Gazprom, Sberbank of Russia, OAO Novatek, Magnit, Emlak Konut Gayrimenkul Yatrim Ortakligi, Norilsk Nickel, Kernel Holding och OTP Bank.

Värderingen (p/e) är inte hög, utan ligger på 7,9. Värdeökningen sedan köp ligger för mitt innehav på dryga 10,5 %. Fonden är ett relativt nytt innehav.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer