Mina innehav - det man nu äger (2)

Fortsätter att kort kommentera mina innehav. Och turen är kommen till den andra geografiska huvudregionen, där mitt fokus är att ha mina slantar i breda indexfonder.

Robur Access Asien
Fonden är en bred indexfond med inriktning på Asien utom Japan. Det gör att mycket finns i Kina, Taiwan och Korea, men också i Indonesien, Fillipinerna,Thailand och Indien. För att då räkna upp några länder. Förvaltningsavgiften är 0,20 %. Skälet till att jag har fonden är förskjutningen av tyngdpunkten österut i världsekonomin. Bättre att glida med, än att försöka sprattla emot. Att det blev just den här fonden är att det var den enda indexfond jag hittade med önskad inriktning. Den låga förvaltningsavgiften vägde tungt vid valet. Fonden ska stå för 16,5 % av innehavet i Min Egen Fond, lika mycket som USA-fonden.

I fonden finns 544 företag, där de tio största innehaven står för 26 % av värdet. Dessa tio största innehav är: Samsung, Tencent Holdings, Taiwan Semiconductor, Alibaba Group, AIA Group, China Mobile, China Construction Bank, Baidu, Industrial and Construction Bank of China och Hon Hai Precision Industries.

Värderingen (p/e) ligger när det här skrivs på 12,7. Värdeökningen av mitt innehav är sedan köp knappt 13 %.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer