Mina innehav - det man nu äger (10)

Den andra fonden bland mina branschfonder är en teknologifond med anor. Den hade sin toppnotering den 28 augusti år 2000. Värdet idag ligger en bra bit under den toppnoteringen. Så, ja, det är gamla Robur Contura det handlar om.

Robur Technology
Fonden placerar globalt i aktier huvudsakligen i bolag inom informationsteknologisektorn. I sektorn ingår till exempel bolag verksamma inom mjukvara, datortillverkning, kommunikationsutrustning, halvledare och IT-tjänster. Och den bidrar alldeles avgjort till att öka den andel av slantarna jag placerar i USA. Förvaltningsavgiften uppgår till 1,25 % och fonden ska enligt den viktmodell jag har valt står för 4 % av det totala värdet av Min Egen Fond.

I fonden finns 50 företag, där de tio största innehaven står för 51,8 % av fondvärdet. De tio största innehaven i fonden är Alphabet, Apple, Facebook, Microsoft, Oracle, Visa, Mastercard, SAP, Samsung och Broadcom.

Värderingen (p/e) ligger på 22,7. Värdeutvecklingen för mitt innehav sedan köp ligger för närvarande på 93,6 %. Inga nyköp görs, då fonden ligger på vanligt fondkonto och fokus för mig ligger på mina ISK-fonder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer