Mina innehav - det man nu äger (11)

Den tredje fonden bland mina branschfonder är en fond inriktad på realvärden. Branschfonderna ska tillsammans stå för 20 % av innehaven i Min Egen Fond. Och tanken med dem är att de ska spetsa upp avkastningen. Det gör att jag inom blocket söker mer aktiva fonder, men också att jag själv är mer aktiv, så inom det här blocket kan man vänta sig en större snurr på tillgångarna.

Robur Realinvest
Fonden placerar globalt i aktier i bolag med en stor andel reala tillgångar, som fastighets- och kraftbolag. Normalt investeras 25 procent av tillgångarna i Sverige. Det senare bidrar till att hålla andelen pengar jag har i Sverige på en alldeles för hög nivå. Förvaltningsavgiften ligger på 1,25 %. Och fonden ska stå för 3 % av innehaven i Min Egen Fond. Samtidigt är det här en kandidat för byte, men hittills har det hindrats av att den ligger på vanligt fondkonto, inte på ISK.

I fonden finns 64 företag, där de tio största innehaven står för 41 5 av fondens värde. De tio största innehaven är: Balder, Sagax, Simon Property Group, Brookfield Asset Management, American Tower, Hemfosa Fastigheter, Public Storage, Prologis, Catena och Boston Properties.

Värderingen (p/e) ligger på 13,2 och (p/b) ligger på 1,5. Värdeutvecklingen av mitt innehav sedan köp ligger i dagsläget på 55,8 %, men på slutet har fonden tyngt. Vilket då innebär att den blivit billigare och man skulle kunna tänka sig att köpa mer, men just nu känns inte det angeläget. Den får dock hänga med in i 2017, ett tag i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden