Insikt

Dribblade litet med mitt nykonstruerade stresstestverktyg. Och testade effekten av att sälja alla räntefonder och placera pengarna aktieexponerat istället. Och även då täcker kommande halvårs nysparande 63 procent av en 20-%-ig nedgång på världens aktiemarknader.

Övningsresultat: Jag är lugn. Jag har inte bara hängslen och livrem, utan flytväst, hjälm och knäskydd också.

Andra halvåret blir mer offensivt än det första. Definitivt. Jag har blivit för försiktig.

Konsekvens: Från och med juni stoppas allt nysparande i räntefonder. Säljer dock inte, utan låter det jag har stå kvar. Viktmodellen justeras i det avseendet, för andelen räntefonder, i takt med hur saker och ting utvecklas framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer