Parkeringsbanditer

För en tid sedan, närmare bestämt den 5 mars, kl. 14:23, parkerade jag min bil på parkeringsplats i annan stad. Mitt ärende var att besöka en bekant där boende. Jag blev insläppt, så klart, och vi drack kaffe och språkade en stund innan jag skulle fortsätta färden mot mer ociviliserade trakter. Parkeringen avslutades 1 timme och 21 minuter efter det att den påbörjats. Via sms, för det var den typen av parkering, fick jag besked att kostnaden skulle bli 6 kr och att jag skulle få räkning vid månadens slut.

Vid månadens slut fick jag besked från parkeringsföretaget, om att de skulle skjuta på min räkning en månad, då mina sammanlagda parkeringsavgifter hos dem understeg ett visst belopp, 25 kr tror jag att det var. Jag antog att de hoppades på att jag fram till dess skulle parkera på deras ytor igen, men det har jag inte gjort.

Sålunda har jag väntat på en räkning om beloppet 6 kr från sagt parkeringsbolag.

Nu har den kommit.

Den talar om för mig att parkeringskostnaden blev 4,80, att momssatsen är 25 % och att summan av det hela är 4,80, fast egentligen borde det nog stå 6 kr som summa, eftersom 25 % av 4,80 är 1,20 och 4,80 + 1,20 = 6,00 kr.

Nå, momsen beräknas sedan rätt, litet längre ner på fakturan, men först efter det att en fakturaavgift lagts till. Om 20 kr. Så totalbeloppet av en parkering om 6,00 kr blev då 31 kr.

Annat företag jag sms-parkerar hos, tar för den ytan 6 kr/timme. Står jag på den parkeringen en timme, får jag vid månadens slut en sms-faktura om 6 kr och ett OCR-nummer så att jag kan betala på sedvanligt vis via min internetbank. Enkelt, klart, tydligt och den prisuppgift jag får när jag ställer mig där stämmer med vad jag faktiskt får betala.

Inte så med banditföretaget: Parkster AB i Helsingborg, som använder sig av betalningsförmedlarföretaget Klientmedel Billogram AB.

När man vet att det går att sköta sånt där på ett annat sätt, blir man ilsk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer