Min riskbild

Föregående inlägg, som handlade om Sharpekvoten som riskbedömningsverktyg, fick mig att börja fundera litet över vilken faktiskt nytta man har av det måttet. Så jag gjorde ett snabbt besök på Avanza och plockade per konto där ut informationen om Sharpekvot, standardavvikelse och genomsnittlig effektiv årsavkastning. Sammanställde det i tabellen nedan, tillsammans med informationen totalt, för alla konton. (Där data saknas beror det på att kontona är yngre än ett år.)

Den information som finns i tabellen kan man stanna till inför och begrunda, särskilt när det gäller vad som egentligen ligger under den totala Sharpekvoten om 3,22, som är ganska hög.

Bakom den kvoten ligger stadigt stigande marknad för huvuddelen av innehavet, en hel del tur när det gäller avkastningen på aktieinnehavet samt ett hyggligt väl diversifierat innehav, totalt sett.

Vad säger nu det där om den risk jag löper framåt i tiden?

Sannolikt är att den totala Sharpekvoten kommer att minska. Jag kommer inte att ha samma tur med aktieinnehavet framöver och marknaden totalt i världen kommer att drabbas av bakslag. Den genomsnittliga effektiva årsavkastningen kommer att sjunka samtidigt som standardavvikelserna kommer att stiga. Nuvarande Sharpekvot avspeglar alltså inte på något sätt kommande risker, utan är en beskrivning av hur det har gått det senaste året.

Ändå är jag nöjd med riskspridningen i portföljen, vilket hänger samman med innehavet i räntefonder och på sparkonto. Andelen defensiva placeringar ligger f.n. på 38 % av totalen. Beroende på hur det går framöver är planen dock att vid lämpligt tillfälle börja minska den andelen.

Nåväl, tabellen, som den nu ser ut.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer