Sparande - prestationsmått

Håller på att omsätta plan till handling för de omflyttningar som ska göras i Min Egen Fond under kommande vecka. Omflyttningarna syftar till att anpassa innehav till viktmodell och består av att köp görs i huvudregioner, sidoregioner och räntefonder, medan försäljning av delar av innehavet i två branschfonder görs. Det senare täcker 40 % av de köp som görs, så resten finansieras genom uttag från sparkontot.

Totalt snurrar ca 5 % av MEF under veckan och justeringen ska vara helt genomförd på fredag.

Sedan är jag klar. Och sparandet under resten av året kommer att ske så att köp för nysparandeslantarna görs så att viktmodellen hålls. Modellen ska omprövas vid halvårsskiftet med avseende på fördelningen mellan räntefonder och likvida medel å den ena sidan och aktier och aktiefonder å den andra. För närvarande har helheten en defensiv profil. Och som det ser ut nu kommer den att få fortsätta att ha det. För nysparandet under resten av året innebär det att ca 35 % placeras i räntor och på konto, medan 65 % går in i aktiefonder och aktier.

Spekulationerna kommer dock att fortsätta, på låg nivå. Nuvarande småpositioner ska avvecklas under maj. Sedan ska jag ta mig en funderare på hur jag ska fortsätta den hanteringen.

På totalen väntar dock en mer stillsam hantering.

På prestationssidan gäller så långt att den genomsnittliga effektiva årsavkastningen nu ligger placerad på 26,01 % räknat över alla konton jag har på Avanza. Och det täcker hela MEF, utom den slant jag har på Lendify, som nu står för 3,3 % av innehavet. Den 12-månaders Sharpekvot som redovisas över alla konton på Avanza ligger nu på 3,46. Det börjar bli min ambition att följa det värdet och om möjligt hålla det på hög nivå.

Nu prövas alltså ett i huvudsak mer automatiserat förhållande till sparandet. Den typ av mer aktivt handlande som jag ägnat mig åt ett tag kommer att begränsas till spekulationerna. Och knappt det.

Jag har varit på väg mot en mer begränsad aktivitetsnivå ett tag nu, men uppgångarna i början av året överraskade och motiverade den risknivåsänkning jag gjort under mars och april. Nu görs den sista justeringen och därefter får det alltså löpa på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer